Τιμητική έκθεση - αφιέρωμα στην Μαίρη Χατζηνικολή
Φως - ενέργεια, φως -ύλη - αίσθηση, φως -σχήμα, φως - έννοια, φως - πραγματικότητα. Η ζωγραφική, η γλυπτική και η κατασκευαστική αντίληψη, συνυφαίνονται σε ενιαίο μόρφωμα με ιδιότυπη παρουσία στα «Διάφωτα» της Μαίρης Χατζηνικολή, που παρουσιάζονται αυτές τις μέρες στην αίθουσα «Α. Γαρδέλης» των εκθετηρίων Κεραμικής (Κηφισίας 207, Μαρούσι). Πρόκειται για ένα τιμητικό αφιέρωμα στην σημαντική μας δημιουργό, το οποίο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της 40ής Πανελλήνιας Εκθεσης Κεραμικής. Για πρώτη φορά παρουσιάζεται η πρόσφατη δουλειά της Μ. Χατζηνικολή, αφού η καλλιτέχνιδα, συνειδητά, επέλεξε, στη μακρόχρονη εικαστική της πορεία, να μην αναπτύξει σχέση με τα εμπορικά κυκλώματα και να βρίσκεται μακριά από τα φλας της ατομικής προβολής
Η κουβέντα μας ξεκίνησε από την έκθεση στο Μαρούσι.
— Στο τιμητικό αφιέρωμα που διοργανώνει η Πανελλήνια Ενωση Κεραμιστών και Αγγειοπλαστών, παρουσιάζετε τους καρπούς των τελευταίων δέκα χρόνων. Τι χαρακτηρίζει αυτή σας τη δουλειά;
— Δεν μπορώ να πω ότι η δημιουργία μου οριοθετείται τόσο απόλυτα. Αναφέρομαι στην τελευταία δεκαετία, γιατί σ' αυτό το διάστημα ασχολήθηκα περισσότερο με τη συγκεκριμένη δουλειά. Η διαφάνεια όμως του υλικού με απασχολούσε αρκετά χρόνια πριν. Με ενδιέφερε πολύ το υλικό, για το αποτέλεσμα που μπορεί να σου προσφέρει. Οχι το υλικό για το υλικό, αλλά για το τι μπορείς να εκφράσεις μέσα σ' αυτό. Κάποια στιγμή, εντελώς τυχαία, μέσα σε κάποιο δείγμα, είδα μία ύλη που είχε μέσα της μια αλλόκοτη διαφάνεια. Ηταν μια ύλη ζωντανή. Εβαλα λοιπόν σκοπό μου, αυτό το υλικό «να το στήσω ορθό». Από τότε άρχισα να ασχολούμαι μ' αυτή τη δουλειά. Εβγαλα διάφορα υλικά και δούλεψα με διάφορους τρόπους. Έτσι πριν μια δεκαετία περίπου, κατάφερα να "στήσω όρθιο" ένα υλικό, που είχε τη διαφάνεια και τη δυνατότητα να βλέπω μέσα του όχι μια ψυχρή άσπρη πορσελάνη, αλλά ένα είδος; σάρκας. Αυτό ήταν το ξεκίνημα.
Εκφραστικό μέσο η κεραμική
— Ξεκινήσατε τις σπουδές σας με ζωγραφική. Πότε η κεραμική μονοπώλησε την καλλιτεχνική σας δημιουργία;
— Σπούδασα ζωγραφική στο εργαστήρι του Πάνου Σαραφιανού και στη συνέχεια στην ΑΣΚΤ Αθήνας. Με υποτροφία του ΙΚΥ, συνέχισα τις σπουδές μου στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης, με αντικείμενο την τοιχογραφία, διακοσμητική εσωτερικού χώρου, ζωγραφική και χαρακτική. Παράλληλα, στην Ιταλία, γνώρισα και σπούδασα την κεραμική, που σχεδόν μονοπώλησε την καλλιτεχνική δραστηριότητα μου μέχρι σήμερα. Σπούδασα την κεραμική όχι ως εφαρμοσμένη τέχνη, όπως η εδώ κουλτούρα την εννοούσε, αλλά ως ένα ουσιαστικό δημιουργικό - εκφραστικό μέσο με τεράστιες τεχνικές δυνατότητες. Ακριβώς αυτές οι δυνατότητες κάλυψαν μια έμφυτη ανάγκη μου για αναζήτηση και δημιουργία υφής και ύλης, που τη θεωρούσα προϋπόθεση για την παγίωση μιας μορφής και τη μορφοποίηση μιας έννοιας. Από τότε που το συνειδητοποίησα, ζω κάνοντας κεραμική.
— Στην έκθεση, στο Μαρούσι, πόσα κομμάτια εκτίθενται;
— Παρουσιάζονται 30 περίπου «διάφωτα» έργα. Παράλληλα εκθέτω και φωτογραφίες. Η φωτογραφία με απασχολεί την τελευταία πενταετία. Ο,τι έρευνα και προσπάθεια απόδοσης εννοιών, αισθημάτων αγάπης, έχω στον ένα τομέα, έχω και στον άλλο. Απλά είναι διαφορετικές ύλες. Ομως και στη μία και στην άλλη περίπτωση, θα διαπιστώσει κανείς πολλά πράγματα κοινά. Στα κεραμικά μου ψάχνω την ένωση των πραγμάτων της ζωής. Το ίδιο ακριβώς κάνω και στη φωτογραφία με διαφορετικά μέσα και χωρίς να έχω στόχο μιαν αντικειμενική αναπαράσταση. Μάλιστα, πολλοί επισκέπτες της έκθεσης, βλέποντας τις φωτογραφίες, θεωρούν ότι έχω φωτογραφίσει τα κεραμικά που έχω φτιάξει. Το ερέθισμα όμως που είχα ήταν τελείως διαφορετικό.
Αναζήτηση του φωτός
— Υπάρχουν κάποιες θεματικές ενότητες στη δημιουργία σας;
— Στη δουλειά μου δεν έχω ούτε παραδοσιακά, ούτε σύγχρονα μορφικά πρότυπα. Κινούμαι σε χώρους περισσότερο ή λιγότερο αφαιρετικούς, ανάλογα με τις φάσεις που περνάνε τα μόνιμα ενδιαφέροντα μου. Η επιδίωξη που περισσότερο χαρακτηρίζει τη δουλειά μου, των τελευταίων χρόνων, είναι η αναζήτηση του φωτός. Φως που διασχίζει το σκοτάδι, που διαπερνά και καταυγάζει τις συμπαγείς μάζες που παρεμβάλλονται. Πάντα με ενδιέφερε ο άνθρωπος. Υπήρξαν εποχές που η δουλειά μου ήταν εντελώς αφαιρετική. Κι όμως, και σ' αυτήν υπήρχε ο άνθρωπος, που βρίσκεται παντού γύρω μας και μέσα μας. Πολλές φορές έχω κάνει ερωτικά κομμάτια, γιατί αντιπροσωπεύουν με τον καλύτερο τρόπο τη σχέση των ανθρώπων. Αλλες, έχω κάνει τους ανθρώπους μόνους τους, να απλώνονται στο χώρο, να αντιπροσωπεύουν το χώρο και να ενώνονται μαζί του. Το χρώμα και η υφή υποτάσσονται στη διαφάνεια και όλα υποτάσσονται σ' αυτό που θέλω να δώσω. Το χρώμα δεν μπαίνει τοπικά, αλλά διαχέεται. Μια μαθήτριά μου τα αποκάλεσε «γλυπτικές ακουαρέλες». Είναι σαν ακουαρέλα το χρώμα πάνω τους και επειδή είναι εσώγλυφα, δηλαδή σκαλιστά, δίνουν την αίσθηση του ανάγλυφου.
— Η σπουδή σας στη ζωγραφική έπαιξε ρόλο στο αποτέλεσμα της κεραμικής σας δημιουργίας;
— Πρέπει να έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο, γιατί αυτό που κάνω αυτή τη στιγμή, μπορείς να το πεις ζωγραφική. Βέβαια, δεν είναι μόνο ζωγραφική, γιατί άλλο τόσο με ενδιέφερε και η γλυπτική. Και το ανάγλυφο που κάνω πάνω σ' αυτά, στην ουσία, είναι ένα γλυπτικό αποτέλεσμα. Είναι αυτό που επιδιώκω γενικότερα: μια ένωση των πραγμάτων.
Κοινό και τέχνη
— Ο κόσμος τα τελευταία χρόνια έχει έρθει πιο κοντά στις εικαστικές τέχνες. Ισχύει και για την κεραμική αυτή η διαπίστωση;
— Ο κόσμος έχει αρχίσει και πλησιάζει όλες τις τέχνες. Και ας πούμε μιαν αλήθεια: Κανένας καλλιτέχνης, με όποιο είδος τέχνης και αν ασχολείται, δεν είναι ανεξάρτητος από το ενδιαφέρον του κοινού. Μπορεί να λέμε ότι «κάνουμε το δικό μας», αλλά στην πραγματικότητα «το δικό μας» είναι σε συνάρτηση με το ενδιαφέρον του κόσμου, με την ανταπόκριση που έχει ο κόσμος. Αν δεν υπήρχε ανταπόκριση, αμφιβάλλω αν θα φτάναμε στα αποτελέσματα που έχουμε φτάσει. Και αυτό το πιστεύω για όλη την ιστορία της τέχνης, για όλους τους λαούς, για όλες τις εποχές.
— Είναι εύκολο για έναν κεραμίστα να εκθέσει τη δουλειά του σήμερα;
— Απ' όσο έχω δει, ναι. Δεν είμαι ο ειδικός νια να απαντήσω, γιατί εμένα δε με ενδιέφερε ποτέ το θέμα αυτό. Δεν μπαίνω στη λογική των εκθέσεων και των εμπορικών κυκλωμάτων. Διαφωνώ τελείως με τον τρόπο που αυτή τη στιγμή πλασάρεται το καθετί, γιατί πλασάρεται για ένα ορισμένο κοινό. Μιλάω πάντα για τις γκαλερί. Δε μιλάω για Πινακοθήκες, Μουσεία κλπ. Μ' αυτή τη λογική είμαι ο ξένος σ' αυτήν την ιστορία. Δεν έχω εκθέσει παρά μόνο σε ομαδικές με συναδέλφους και αυτό κυρίως σε Πνευματικά Κέντρα και τώρα στο Μαρούσι. Μια φορά μόνο, στα 30 μου χρόνια, είχα εκθέσει στην γκαλερί του Προκοπίου στις «Νέες Μορφές». Ηταν άλλη η εποχή τότε. Ομως δεν παύω να δέχομαι προσκλήσεις συναδέλφων σε γκαλερί, που σημαίνει ότι στις μέρες μας ένας καλός κεραμίστας είναι δυνατόν και το ίδιο εύκολο να εκθέσει σε μια καλή γκαλερί, όσο και ο οποιοσδήποτε καλλιτέχνης άλλης τέχνης.
— Ποιες οι ιδιαίτερες δυσκολίες που έχει ένας κεραμίστας σε σχέση με κάποιον άλλο δημιουργό, ζωγράφο ή γλύπτη, για παράδειγμα; Για να βγάλεις ένα κεραμικό χρειάζονται κάποια ιδιαίτερα τεχνικά μέσα;
— Βλέπω καθημερινά στο σωματείο νέα παιδιά, που έρχονται για να εγγραφούν. Αυτό σημαίνει ότι απέκτησαν ένα εργαστήριο, έναν τροχό, έναν φούρνο. Αυτά είναι τα απαραίτητα. Ενας ζωγράφος, στο ξεκίνημα του, μπορεί να δουλέψει με λιγότερα. Αν θέλεις όμως να κάνεις κεραμική και αντικείμενα, σαφώς χρειάζεσαι τροχό. Αρκετοί κεραμίστες δουλεύουν με τροχό ακόμα και τα κομμάτια που είναι μοναδικά, ακόμα και τα κομμάτια που αποτελούν την «καθαρή» έκφρασή τους.
— Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν σημαντικά ανοίγματα των Ελλήνων κεραμιστών στο εξωτερικό. Οι ελληνικές συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον;
— Σίγουρα είναι έτσι. Κατ’ αρχάς, έχουμε ένα Σύλλογο πολύ δραστήριο. Επίσης, τα νέα παιδιά έχουν διατηρήσει την επαφή τους με το εξωτερικό, καθώς οι περισσότεροι έχουν σπουδάσει έξω. Στις εκθέσεις του εξωτερικού, οι Ελληνες κεραμίστες έχουν πολύ καλή παρουσία.