Ήταν μια εποχή που το Μαρούσι τα βράδια φωτιζόταν από τη λάμψιη της δημιουργίας. Ο πηλός, έπαιρνε σχήμα και ψυχή από τα έμπειρα χέρια των αγγειοπλαστών που ώρες ατελείωτες δούλευαν πάνω από τη φωτιά μέχρι να ολοκληρώσουν το δημιούργημά τους.
Εκείνη την εποχή αναπολεί με τρυφερή νοσταλγία η κεραμίστρια Μαίρη Χατζηνικολή, έργα της οποίας παρουσιάζονται στη φετινή 40ή Πανελλήνια Έκθεση Κεραμικής σε ένα ειδικό αφιέρωμα στη γνωστή Ελληνίδα κεραμίστρια.
Το όνομα της Μαίρης Χατζηνικολή δεν συνδέθηκε τυχαία με το Μαρούσι.
Εδώ, στην κεραμούπολη αυτή, έστησε στη δεκαετία του '50 το εργαστήριο της, στο οποίο δούλεΰε για περισσότερα από δέκα χρόνια. Η συνομιλία μας με τη σημαντική αυτή καλλιτέχνιδα, που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα της στην τέχνη που αγάπησε, είχε μια "μυστηριακή γοητεία", την ίδια που αποπνέει η επαφή με τον πηλό και η προσπάθεια να τιθασεύσεις την αρχέγονη πρώτη ύλη.
Η Μαίρη Χατζηνικολή γεννήθηκε το 1928 στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Σχολή Καλών Τεχνών και με υποτροφία σπούδασε στην Ρώμη στην Academia Di Belle Arte, από το 1955 εως 1958 με αντικείμενα την τοιχογραφία, τη ζωγραφική και τη διακοσμητική εσωτερικού χώρου.
Εκεί, στην Ιταλία, παρακολούθησε μαθήματα και σε άλλες σχολές πάνω στην κεραμική. Όπως λέει και η ίδια, για έναν άνθρωπο που έχει τελειώσει δύο ανώτατες σχολές, η τέχνη αυτή ήταν ένα πεδίο ανοιχτό που την κέρδισε ολοκληρωτικά.
Δεν παραλείπει όμως να επισημάνει ότι πρώτος της δάσκαλος που της μετέδωσε τις πρώτες γνώσεις γενικά για τις τέχνες, ήταν ο σύζυγος της, ο ζωγράφος Πάνος Σαραφιανός.
Από το '59 που επέστρεψιε στην Ελλάδα, εργάστηκε πάνω στην προσωπική καλλιτεχνική έρευνα, ενώ για 30 χρόνια ήταν καθηγήτρια καλλιτεχνικού μαθήματος στο Αμερικανικό Κολλέγιο.
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές πανελλήνιες και διεθνείς εκθέσεις και έχει βραβευθεί για το έργο της.
- Κυρία Χατζηνικολή, η τέχνη της κεραμικής σας έδειξε νέους ορίζοντες έμπνευσης;
- Ασφαλώς με ότι κι αν καταπιαστεί κανείς, αν θέλει να φτάσει στην καρδιά του πράγματος, σίγουρα του ανοίγονται νέοι κόσμοι.
- Τι ήταν αυτό που από την πρώτη στιγμή σας κέρδισε στην κεραμική;
- Η δυνατότητα που έχει κανείς να συνθέτει χρώμα, σχέδιο, ζωγραφική, πλάσιμο, χάραξη, αρχιτεκτονική με την έννοια του χτισίματος του κενού χώρου και πληθώρα υλών και ερευνών. Έχω ερευνήσει πολύ αυτό το χώρο, που δεν τελειώνει. Είναι ένας αγώνας με τα στοιχεία της φύσης, που παρ' όλο που γίνεται σε μικρογραφία δεν παύει να έχει μυστηριακή γοητεία.
- Έχετε νοιώσει ποτέ πως η κεραμική είναι η τέχνη, που καθώς λένε, φέρνει τον άνθρωπο κοντά στο θεό;
- Κάθε τέχνη μεταφέρει τον άνθρωπο από τις καθημερινές τετριμμένες ασχολίες του σε χώρους πιο πνευματικούς. Μ' αυτήν την έννοια μπορούμε να μεταχειριστούμε αυτήν την έκφραση. Και σχετικά με την κεραμική, νομίζω πως ο πλασμός και η φωτιά τη φορτίζουν με τις αιώνιες δοξασίες περί δημιουργίας.
- Πότε ένας καλλιτέχνης είναι ευτυχισμένος; Ποιές ήταν οι πιο ευτυχισμένες στιγμές στην καριέρα σας;
- Την ώρα που δημιουργεί, την ώρα που επικοινωνεί με το όποιο υλικό του και ταυτόχρονα με το όραμά του. Την ώρα που δεν ξεχωρίζει το έργο από τον εαυτό του. Οταν αντίθετα δεν επιτυγχάνεις αυτήν την ταύτιση, όταν αμφιβάλλεις, τότε είσαι πράγματι δυστυχής.
- Πώς συνδέθηκε τ' όνομά σας με το Μαρούσι;
- Όταν γύρισα από τις σπουδές μου στην Ιταλία, μη έχοντας προσωπικές ρίζες στο χώρο της κεραμικής, στράφηκα προς το Μαρούσι που ήταν ο μόνος τόπος όπου μπορούσες ν' ασκήσεις την κεραμική. Μού άνοιξε το εργαστήρι του ο Κυριακός, αγγειοπλάστης τότε ονομαστός και καλός. Με βοήθησε όσο μπορούσε για να κάνω την κεραμική μου, την οποία δεν καταλάβαινε, αλλά με το ένστικτο του την αισθανόταν.
- Ποιές είναι οι ωραιότερες αναμνήσεις σας από το Μαρούσι των περασμένων δεκαετιών;
- Αυτό που άρεσε σε μένα, ας μην παραβλεψούμε ότι μπορεί να είναι καθαρά υποκειμενικό. Γιατί εγώ έκανα κεραμική και δεν είχα το σπιτικό μου στο Μαρούσι. Οι ωραιότερες όμως αναμνήσεις μου είναι ότι το Μαρούσι ήταν ένα χωριό κεραμικό με φωτιές και καμίνια αναμμένα σχεδόν κάθε βράδυ. Ότι είχες ν' αντιμετωπίσεις μεγάλες δυσκολίες και κούραση σε όλα τα στάδια της δουλειάς. Όταν όμως τελείωνες, αισθανόσουν νικηφόρος.
- Νομίζετε πως σήμερα η ελληνική κεραμική υστερεί σε σύγκριση με το παρελθόν;
- Δεν πιστεύω ότι σήμερα η ελληνική κεραμική υστερεί. Πιστεύω ότι έχει προωθηθεί, πολλοί άνθρωποι έχουν μπει στο χώρο και έχουν βάλει τη σφραγίδα τους. Εγώ βλέπω μια ανοδική πορεία στην κεραμική, παρ' όλο που στη χώρα μας δεν υπάρχει εκπαίδευση γι' αυτήν την τέχνη. Από την άλλη μεριά, η εμπειρία των νέων που σπουδάζουν στο εξωτερικό, μπολιάζει την τέχνη με νέα στοιχεία.
- Ποιά συμβουλή θα δίνατε στους νεώτερους κεραμΙστες;
- Εγώ σαν καθηγήτρια και σα μάνα δεν έδωσα ποτέ μου συμβουλές. Πιστεύω στη συζήτηση, όχι στη συμβουλή. Μόνο η ίδια η ζωή σου και το έργο σου μπορούν να βοηθήσουν, τίποτα άλλο.