Η θέση μας απέναντι στο έργο του παιδιού, πρέπει να είναι εκείνη του καλλιεργημένου και ευαίσθητου θεατή, που μπορεί να εκτιμήσει κάθε δημιουργία- ακόμα και εκείνη που παρεκκλίνει από την δική του αισθητικοκοινωνική τοποθέτηση.
Θα αναφερθώ περισσότερο στα σχέδια των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, επειδή οι χαρακτήρες στη ζωγραφική τους είναι σχετικά απαλλαγμένοι από επιδράσεις. Δεν θα επιμείνω ιδιαίτερα στα ζωγραφικά τους μέσα, δηλαδή στο πώς χειρίζονται το χρώμα και τη γραμμή. Θα περιοριστώ στη δομή και στο νόημα της ζωγραφικής τους, γιατί τα σημεία αυτά είναι λιγότερο γνωστά. Όλους μας ευχαριστεί να βλέπουμε παιδική ζωγραφική. Τα αισθητήριά μας την αποδέχονται ευχάριστα. Το μυαλό μας την υποτιμά, γιατί δεν αντιλαμβανόμαστε το περιεχόμενο και την συνέπειά της.
Η παιδική ζωγραφική προσφέρει ένα ιδιαίτερο αισθητικό ερέθισμα ξεκάθαρο και ιδιόμορφο. Ακόμα και άτομα, πού δεν ασχολούνται καθόλου με την τέχνη, αναγνωρίζουν αμέσως το παιδικό σχέδιο. Η αισθητική του παιδιού διαμορφώνεται από τη θέση του απέναντι στο φαινόμενο της ζωής, χαρακτηρίζει όλες τις δραστηριότητές του —και τη ζωγραφική του — και υπογραμμίζει τις διαφορές του από τον ενήλικο.
Ας μην ξεχνάμε ότι στην παιδική ηλικία η υποκειμενική έκφραση, η σκέψη και ιδιαίτερα η συνθετική λειτουργία του νου που ονομάζουμε φαντασία, έχουν ελάχιστες αναστολές. Ο εσωτερικός κόσμος δεν χωρίζεται με σύνορα από την αντικειμενική πραγματικότητα και το παιδί ελεύθερα κυκλοφορεί και χαίρεται την ενότητα τους.
Θα αναφέρω ένα κοινό και καθημερινό παράδειγμα: Μπορεί κάποιο παιδάκι, χωρίς να κρατάει εάν αντικείμενο στα χέρια του να υποθέσει ότι κρατάει — ας πούμε — το καροτσάκι με την κούκλα του. Το ακουμπάει κάπου και συνεχίζει το παιχνίδι ή κάποια άλλη απασχόληση. Αν περάσεις από το σημείο αυτό χαλάει ό κόσμος «Μου έριξες την κούκλα, μου έσπασες το καροτσάκι κτλ.».
Αν υπάρχουν πολλά παιδάκια αντί για ένα, θα διαμαρτυρηθούν μαζί γιατί έπεσαν — τα υποθετικά για μας — παιχνίδια τους. Αν παίζοντας τα παιδιά έρθουν σέ αντίθεση, κάποιο άπα' αυτά θα πετάξει κάτω το καροτσάκι και θα επακολουθήσει ό γνωστός τσακωμός.
Η όλη στάση των παιδιών μάς δείχνει ότι γι' αυτά, το υποκειμενικό έχει τη βαρύτητα του αντικειμενικού και ότι ο «λόγος» τους ισοδυναμεί με πράξη και αντικειμενική πραγματικότητα.
Όπως λοιπόν το υποκειμενικό, υποθετικό καροτσάκι είναι για το παιδί ισοδύναμο με το πραγματικό, έτσι και στη ζωγραφική του οι μορφές που σχεδιάζει είναι αυτόνομες, ανεξάρτητες από το πρότυπο και κατά κάποιο τρόπο ισοδύναμες. Δηλαδή αποτελούν μια αυτοτελή αντικειμενική πραγματικότητα.
Η σημασία του υποκειμενικού σε σχέση με το αντικειμενικό είναι ή πηγή της εικαστικής έκφρασης του παιδιού. Τα χαρακτηριστικά της έκφρασης αυτής, που θα αναφέρω στη συνέχεια, είναι γνησιότερα στην προσχολική ηλικία και τροποποιούνται με την πάροδο του χρόνου. Πολλές φορές όμως, ορισμένα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, ακολουθούν το άτομο και πέρα από την εφηβεία.
Πριν προχωρήσω θα ήθελα να υπενθυμίσω τη στάση του έφηβου — και του ενήλικου — απέναντι στο έργο του, όπως και εκείνη του παιδιού. Όταν ό έφηβος ζωγραφίζει πρόσωπο, προσπαθεί να μιμηθεί ένα πρότυπο. Π.χ. τη φίλη του τη Μαρίκα. Μετά από ατέλειωτα γραψίματα - σβησίματα θα καταλήξει σε κάποιο ιχνογράφημα. Θα ακολουθήσει στερεότυπα ή ερώτηση: «Μοιάζει στη Μαρίκα; Ή στο Γιάννη, στον Κώστα;». Ανάλογα με το πρότυπο. Ό έφηβος λοιπόν, δεν θεωρεί το σχεδίασμά του αυτόνομο, άλλα απόλυτα εξαρτημένο από το πρότυπο. Αξιολογεί σε επέκταση τη ζωγραφική του, ανάλογα με το βαθμό μίμησης της εξωτερικής πραγματικότητας.
"Όταν το παιδάκι αντίθετα ζωγραφίζει άνθρωπο, δεν εντοπίζει το ενδιαφέρον του στα χαρακτηριστικά του τάδε προσώπου. Παίρνει στοιχεία μόνο από την εξωτερική πραγματικότητα και τα μεταπλάθει. Ζωγραφίζει το είδος, το γένος, την ιδέα και όχι το ειδικό πρόσωπο.
Θα κάνει π.χ. σέ γενικές γραμμές μια γυναίκα πού το πολύ-πολύ θα διακρίνεται από τα μαλλιά και τη φούστα.— πολλές φορές ούτε από αυτά — και θα τη βαφτίσει Μαρίκα χωρίς κανένα δισταγμό. Ποτέ δε θα σέ ρωτήσει να μοιάζει της Μαρίκας. Όταν το παιδάκι αυτό δείξει τη «Μαρίκα» του σε άλλο παιδάκι, το δεύτερο θα αποδεχτεί τη Μαρίκα του πρώτου, τόσο αν γνωρίζει το πρότυπο, όσο και αν δεν το γνωρίζει, όπως αποδεχόμαστε τη λέξη σε σχέση με το αντικείμενο που συμβολίζει.
Αν όμως βάλουμε μουστάκι στη «Μαρίκα», όποιο παιδάκι δει το σχέδιο, θα μετονομάσει το ανθρωπάκι σε Κώστα ή Νίκο. Αυτό δείχνει ότι υπάρχουν κανόνες που μπορούμε βέβαια να γνωρίσουμε.
Ανακεφαλαιώνοντας βλέπουμε ότι: Άσχετα από τα υλικά μέσα, το παιδάκι μεταχειρίζεται για το παιχνίδι του το «λόγο» σε αντικατάσταση της ύλης.
Όταν ζωγραφίζει, οπότε η δραστηριότητά του είναι πιο περιορισμένη από του παιχνιδιού, αλλά ταυτόχρονα απεριόριστη σε δημιουργία σχημάτων, το παιδί δεν καταφεύγει στο λόγο.
Με την ίδια ικανότητα απλοποίησης, ζωγραφίζει το γένος ή μια γενικότητα. Για τη δική του νοοτροπία η γενικότητα μπορεί να αντιπροσωπεύει και το ειδικότερο αντικείμενο. Σπάνια όμως ειδικό σχέδιο αντιπροσωπεύει είδος από άλλη ενότητα ή κάποιο γένος αν δεν ανήκει σ’ αυτό. Σε επέκταση κανένα σχέδιο δεν αντιπροσωπεύει έννοια, αν δεν είναι σύμβολο της έννοιας αυτής. Π.χ. όλα τα παιδιά ζωγραφίζουν τον ήλιο σα μαργαρίτα, δηλαδή με ακτίνες, γιατί τότε ανταποκρίνεται στην ιδέα του αντικειμένου και όχι στο απλό φαινόμενο (1).
Όταν μιλάμε για γενικότητες στο παιδικό σχέδιο δεν σημαίνει ότι δεν έχει λεπτομέρειες. Οι λεπτομέρειες αυτές όμως έχουν γενικό χαρακτήρα. Π.χ. το ίδιο σχήμα δηλώνει ήλιο και λουλούδι, ή χλόη και χέρι.
Σχήμα 1
Σχήμα 2
Ας δούμε τώρα ποια είναι τα θέματα που ζωγραφίζει το παιδί. Η λέξη «θέμα» χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Η λειτουργία της επιλογής του θέματος δεν είναι ίδια με τη δική μας. Για το παιδί δεν υπάρχει ούτε συγκεκριμένος χώρος ζωγραφικής ούτε συγκεκριμένο θέμα. Το χαρτί, το πάτωμα, ο απέναντι τοίχος είναι μια ενότητα αδιαίρετη, που απάνω της μπορεί να εκφράζεται, αν εμείς δεν το εμποδίσουμε. Για το παιδί ο χώρος αυτός είναι ατελείωτος και ο περιορισμός του χαρτιού συμπτωματικός. Στην πραγματικότητα αγνοεί τα όρια του χαρτιού την ώρα που ζωγραφίζει και ιδιαίτερα αγνοεί τον περιορισμό της οριζόντιας. Όπως θεωρεί απεριόριστο το σχεδιαστικό χώρο του, έτσι αντιλαμβάνεται και το θέμα του.
Από την αντίληψη αυτή ξεκινάνε και πλήθος διαφορές, σχετικές με τη σύνθεση του θέματος στο χώρο, όπως εμείς την εννοούμε.
Το παιδί αισθάνεται τη ζωγραφική του λειτουργία, όπως την κίνησή του μέσα στο περιβάλλον του. Για το λόγο αυτό, το θέμα του δεν είναι ούτε τελειωμένο ούτε προκατασκευασμένο. Είναι ένα μέρος της ζωής πού συμπωματικά καταγράφεται. Είναι λιγότερο επεισοδιακό και δεν αποτελεί επίκεντρο όπως το θέμα του ενήλικου.
Σε όλα τα τεστ που έχουν γίνει απάνω στις προτιμήσεις των παιδιών σε σχέση με τη ζωγραφική των μεγάλων, έχει παρατηρηθεί πως ενώ δίνουν σημασία στο περιεχόμενο του έργου, δεν δίνουν καμιά σημασία στη σύνθεση. Αίτια τής αδιαφορίας είναι η διαφορετική αξιολόγηση του θέματος σε συνάρτηση με το χώρο και το χρόνο, δηλαδή σε σχέση με τα όρια του πίνακα.
Τα περιεχόμενα της ζωγραφικής των παιδιών είναι ποικίλα. "Ό,τι τραβάει την προσοχή τους. "Ό,τι αγαπούν περισσότερο: άνθρωποι, σπίτια, δέντρα, λουλούδια, πουλιά, αεροπλάνα. Το κοινό θεματολογικό τους στοιχείο, εκείνο που χαρακτηρίζει περισσότερο την παιδική προτίμηση είναι το ύπαιθρο, ό υπαίθριος χώρος που απεικονίζεται —- όπως θα αναφέρω και παρακάτω — σαν αντικείμενο και όχι σα φόντο, όπως λέμε εμείς οι μεγάλοι.
Το πρώτο αντικείμενο που απεικονίζει το μικρό παιδί είναι ό άνθρωπος. Ένας άνθρωπος με τεράστιο συνήθως κεφάλι. Τα μέλη του είναι γραμμές σαν μικρές τροχιές που κυματίζουν στο χώρο.
Ο σχηματικός αυτός προσδιορισμός δεν είναι αποτέλεσμα αδυναμίας. Χωρίς να υποστηρίζω ότι εκφράζει προβληματισμό ή δεξιοτεχνία, το σχέδιο δείχνει δυνατότητες, παρατηρητικότητα και πνευματική διεργασία. Γιατί δεν είναι αντιγραφή του φαινόμενου, αλλά ερμηνεία και αξιολόγησή του.
Μεγάλο κεφάλι γιατί αυτό είναι το σημαντικό της ανθρώπινης παρουσίας.
Γραμμούλες μικρές ή ασταθείς για μέλη.
Αυτές όμως αποδίνουν την κίνηση. Η κίνηση δεν εκφράζεται με σταθερά στατικά περιγράμματα.
Το «όν» αυτό γεμίζει το μυαλό και την αίσθηση τού παιδιού, γι' αυτό και το σχέδιο του είναι τεράστιο σέ σχέση με το χώρο, που εκφράζεται εντελώς απροσδιόριστα.
Αργότερα, αποδεσμευμένο από την πολύ στενή μητρική εξάρτηση, θα στρέψει την προσοχή του στο φυσικό περιβάλλον.
Η αγάπη για τον τεράστιο χώρο θα συνοδεύσει το παιδικό σχέδιο ως τη σχολική ηλικία. Εκεί θα υποστεί τη μεγαλύτερη δοκιμασία. Συνήθως θα κουρελιαστεί από τη διδασκαλική προθυμία μας να βοηθήσουμε το παιδί χωρίς τις ανάλογες γνώσεις.
Τα αντικείμενα στην προσχολική ηλικία, όπως είπαμε, είναι διάφορα. Θα παρακολουθήσουμε τα πιο συνηθισμένα. Το σπίτι και τα δέντρα. Θα αναφερθώ και πάλι σέ τεστ που έγιναν τα τελευταία χρόνια για την παιδική ζωγραφική και αφορούν ειδικά τη μορφή του σπιτιού. Τα παιδάκια όλου του κόσμου, ακόμα και εκείνα πού γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στη Ν. Υόρκη και δεν είδαν άλλο από ουρανοξύστες, ζωγραφίζουν πολλές φορές, όπως και οι παππούδες τους, το ίδιο σπιτάκι (2). Το υιοθετημένο αυτό σπιτάκι επιπεδικό, λίγο ή πολύ μακρόστενο παραλληλόγραμμο, έχει δύο παράθυρα, μία πόρτα και μία μεγάλη κωνική σκεπή. Είναι το σπίτι-φωλιά, το σπίτι-καταφύγιο. Όλα τα στοιχεία του συγκλίνουν στο περιεχόμενο αυτό. "Ας προσέξουμε τη σκεπή του.
Σχήμα 3
Το σχήμα αυτό είναι το πιο προστατευτικό που υπάρχει. Κανένα παιδί δεν διαλέγει το αεροδυναμικό σχήμα της δεύτερης εικόνας για καταφύγιο του.
Σχήμα 5 Σχήμα 6
Από όσα είπαμε είναι φανερό ότι τα παιδιά ζωγραφίζουν με σύμβολα και δεν μεταχειρίζονται τα είδωλα των ειδικών αντικειμένων.
Τα σύμβολα αυτά είναι απλοποιημένα, ανταποκρίνονται σε ανάγκες προσδιορισμού και ερμηνείας των αντικειμένων. Είναι σύμβολα εκφραστικά, συνήθως με πανανθρώπινο αντίκρισμα (3).
"Ας παρακολουθήσουμε τώρα πώς σχηματοποιούνται τα δέντρα στο παιδικό σχέδιο.
Σχήμα 7 Σχήμα 8
Το πρώτο σχήμα πού βλέπουμε είναι «το δέντρο». Όλα τα δέντρα, αλλά κανένα συγκεκριμένο. Δεν υπάρχουν κλαδιά, ο κορμός είναι σχεδόν ίσιος χωρίς ιδιομορφίες.
Στα επόμενα σχήματα βλέπουμε δέντρα πιο συγκεκριμένα. Το δεύτερο είναι ένα κυπαρίσσι. Το τρίτο έχει οπωροφόρα δέντρα. Κοινό χαρακτηριστικό τους είναι ή «δυσαναλογία» φρούτου-δέντρου — σε σχέση με την εξωτερική πραγματικότητα. Λόγος της δυσαναλογίας είναι η διαφοροποίηση της έννοιας. Το σημαντικό, το ειδικό στοιχείο «οπωροφόρο» μετατρέπει την ιεράρχηση του φαινομένου. Επομένως τα σχεδιάσματα αυτά σημαίνουν ανακατάταξη των στοιχείων του φαινόμενου με στόχο την ανάδειξη της ουσίας.
Ο λόγος που παράθεσα τα δύο παραδείγματα είναι για να δείξω ότι ο κανόνας της ειδικής αξιολόγησης, που διέπει το παιδικό σχέδιο, δεν ισοπεδώνει την προσωπικότητα. Το αποτέλεσμα στο αριστερό σχήμα δημιουργείται από παραθετική ή απλή προσθετική λειτουργία, γιατί το γένος υπάρχει, όπως στο πρώτο σχήμα, ενώ το φρούτο έχει προστεθεί, παρατεθεί σε σχέση με το σχήμα του δέντρου. Αντίθετα στο δεξιό σχέδιο τα σχήματα έχουν αλληλοεπηρεαστεί δημιουργώντας ένα νέο, ενιαίο τύπο. Το πέμπτο δέντρο το διάλεξα για λόγο διαφορετικό. "Όταν τα παιδιά θέλουν να σχεδιάσουν το φύλλωμα ενός δέντρου, μεταχειρίζονται παρόμοια σχήματα. Τα κλαδιά και τα φύλλα είναι σχεδιασμένα έτσι που να μην κρύβεται κανένα φυλλαράκι τους. Το «ανάπτυγμα» αυτό είναι αποτέλεσμα της αντίληψης του περίοπτου. Είναι η επιπεδική του έκφραση. Αν δεν παρέμβουν άλλοι παράγοντες — ειδικές γνώσεις και τοποθετήσεις — η επιπεδική σχεδιαστική αντίληψη, που εκφράζει το περίοπτο και είναι καθολική στην παιδική ηλικία, συνεχίζεται σε διαφορετικό βαθμό τουλάχιστον για τα 2/3 των ατόμων και μετά την εφηβεία.
Σχήμα 9 Σχήμα 10
Όσοι γνωρίζουν τούς προοπτικούς κανόνες, λένε ότι η διάταξη αυτή προέρχεται από άγνοια της προοπτικής. Οπωσδήποτε αυτό είναι αλήθεια, αλλά δεν είναι και ό λόγος που προκαλεί την ειδική σχεδίαση. Στην πραγματικότητα η ειδική σχεδίαση προέρχεται:
α) από στερεομετρική γνώση των αντικειμένων
β) από την αποδοχή, για το δημιουργό του έργου — και για το θεατή — μιας θέσης που προϋποθέτει τη στερεομετρική γνώση.
γ) από την επιλογή της επιπεδικής απλοποίησης, που με τη σειρά της προέρχεται από αξιολόγηση του «σημαντικού» και από τη δισδιάστατη επιφάνεια του πίνακα.
Τα παραπάνω σημαίνουν ότι: γνωρίζουμε όλες τις πλευρές των αντικειμένων, το μυαλό μας απλοποιεί αυτές τις όψεις και διατηρεί μια χαρακτηριστική που εκφράζει το αντικείμενο. Ταυτόχρονα γνωρίζουμε ότι κατά διαστήματα έχουμε βρεθεί γύρω από το αντικείμενο και με το σχεδίασμα αποδίδουμε και τη δική μας θέση. (4)
Η σχεδιαστική αυτή επιλογή δίνει στο δημιουργό και μεταδίνει στο θεατή τη θέση του «πανταχού παρόντος»
Χαρακτηριστικά συνηθισμένα αν και ακραία τής στερεομετρικής αντίληψης είναι τα παραδείγματα πού παραθέτω:
α) το σπίτι φαίνεται σε μας πάνω από το δέντρο, ενώ για το παιδί είναι ανεξάρτητο από αυτό (σχήμα 11).
β) το κοριτσάκι όπως το βλέπουμε εμείς είναι απάνω στη στέγη ξαπλωμένο εναέρια. Για το παιδί είναι ξαπλωμένο κάτω από το δέντρο (σχήμα 12).
Τα σχέδια αυτά μας βοηθούν να καταλάβουμε καλύτερα τη χωροχρονική σχεδιαστική αντίληψη του παιδιού.
Σχήμα 13
Προοπτικό σχέδιο — όχι παιδικό (σχήμα 13). Η σύνθεση γίνεται από μία οπτική γωνία. Η θέση τόσο του δημιουργού, όσο και του θεατή, είναι πιο ενεργητική. Θέση δράσης.
Τυπικά παιδικά σχέδια, αποκαλυπτικά για μια άλλη πτυχή τής παιδικής νοοτροπίας (σχήμα 14-17).
Παριστάνουν σπιτάκια, δέντρα, πεταλούδες, ήλιους, παιδάκια και με τον ίδιο τρόπο παριστάνουν τον ουρανό και τη γη.
Τόσο ό ουρανός όσο και η γη είναι ζωγραφισμένα σαν αντικείμενα. Δεν ενώνονται μεταξύ τους. Επομένως ό μεσαίος χώρος δεν είναι αντικειμενικός αλλά συμβολικός.
Εκφράζει την αίσθηση του χώρου και ίσως την κοσμική αντίληψη του παιδιού. Ό μεσαίος χώρος είναι άσπρος, άπειρος, απροσδιόριστος σέ βάθος. Ξετυλίγεται σαν φωτεινή λουρίδα οριζόντια. Ό ουρανός ψηλά και η γη από κάτω πλαισιώνουν αυτή τη ράμπα τής ζωής.
Σχήμα 18
Το έργο αυτό είναι πιο σύνθετο. Χαρακτηρίζεται από την αντίληψη του περίοπτου και από το συμβολισμό του άπειρου χώρου. Θα σταθώ σέ τρία σημεία.
Στον τρόπο, που έχουν ζωγραφιστεί τα βουνά, ο ουρανός, και στην κίνηση που έχει ο καπνός. Τα βουνά είναι σχεδιασμένα σαν αντικείμενα απομονωμένα και αφηρημένος άσπρος χώρος κυκλοφορεί τριγύρω τους. Το χρώμα του ουρανού δεν ακουμπάει στα βουνά και ο καπνός έχει σχεδιαστεί προς τα πλάγια για να μην εμποδίζει τα βουνά.
Μέχρι τώρα αναφέρθηκα στα σύμβολα αντικειμένου και χώρου, στη σύνθεση και στα κοινά χαρακτηριστικά του παιδικού σχεδίου. Θα ήθελα πριν τελειώσω να διευκρινίσω και πάλι πως οι κοινές θέσεις και οι κανόνες που διέπουν εκφραστικά σύμβολα δε στερούν από τα παιδιά την ατομική έκφραση, την προσωπική σφραγίδα.
Διάλεξα για το λόγο αυτό τα δύο παρακάτω σχέδια, που έχουν κοινό θέμα:
Το ηλιοβασίλεμα στη θάλασσα.
Σχήμα 19
Εδώ βλέπουμε ένα συνηθισμένο τυπικό σχέδιο.
Σχήμα 20
Αντίθετα εδώ τα σχήματα έχουν την απλότητα των πρωταρχικών στοιχείων και δημιουργούν ένα αριστούργημα χάρης, εξυπνάδας και παρατηρητικότητας. Κύματα και πουλιά με μοναδική κινητικότητα στροβιλίζονται γύρω από τον ήλιο. Τεράστιο και επιβλητικό σαν πελώριο μανιτάρι.
Σημειώσεις
1. Δεν αναφέρομαι στο αν όλα τα παιδιά κατακτούν από μόνα τους αυτήν και άλλες σχεδιαστικές λύσεις που προϋποθέτουν πνευματική διεργασία απάνω στο οπτικό ερέθισμα. Υπάρχουν άπειρα παιδικά σχέδια που η γραφή τους πείθει για την προσωπική ερμηνεία. Ισόποσα όμως είναι και τα σχέδια, που το παγιωμένο στυλ τους σε πείθει για τον «παραδοσιακό» χαρακτήρα τους, μεταδομένο από το οικογενειακό, σχολικό και φιλικό περιβάλλον. Το γεγονός αυτό επιτείνει τη σοβαρότητα, την παγκοσμιότητα, που έχουν οι κανόνες του παιδικού σχεδίου. Η παραδοχή του συμβόλου-σχήματος από το σύνολο των παιδιών ισοδυναμεί με κατακτημένη λύση.
2. Ό,τι ανάφερα για παραδοσιακή μορφή στην περίπτωση του ήλιου, ισχύει και για το σπίτι.
3. Εδώ και δέκα περίπου χρόνια το οπτικό ερέθισμα τής νέας κατοικίας, δηλαδή της πολυκατοικίας, με τη συμβολή της μεγαλύτερης χειραφέτησης του παιδιού, εκφράζεται, διαφοροποιώντας το σχεδιαστικό σύμβολο τού παραδοσιακού σπιτιού, με ένα μακρόστενο παραλληλόγραμμο χωρίς κωνική σκεπή, που έχει διαφορετικό νοηματικό και συγκινησιακό αντίκτυπο.
4. Η ίδια αντίληψη φαινόμενου και ουσίας σέ σχέση με την εκφραστική απόδοσή τους, δεν κυριαρχεί αποκλειστικά στην παιδική ζωγραφική. Χαρακτηρίζει τη Λαϊκή Τέχνη σε Παγκόσμια κλίμακα και δημιουργεί το συνθετικό σκελετό της εικαστικής έκφρασης μεγάλων πολιτισμών — π.χ. Βυζαντινού, Αιγυπτιακού κτλ.).